Facebook

10 magnesiumpuutoksen oiretta

Lukuaika: 3-4 min
10 magnesiumpuutoksen oiretta

Magnesium on yksi kehossa eniten esiintyvistä mineraaleista. Magnesium osallistuu moniin kehon biokemiallisiin prosesseihin ja on erittäin tärkeä hyvän terveyden kannalta. Magnesium vaikuttaa muun muassa elektrolyyttitasapainoon, väsymykseen ja uupumukseen, lihasten ja hermoston normaaliin toimintaan sekä normaaliin psykologiseen toimintaan. Magnesium on tärkeää myös siksi, että se auttaa ylläpitämään normaalia hampaiden ja luuston rakennetta. Lisäksi magnesium edistää normaalia energia-aineenvaihduntaa sekä normaalia proteiinisynteesiä, ja sillä on merkitystä myös solujen jakautumisprosessissa. 

Alle yksi prosentti kaikesta magnesiumista on veressä. Suurin osa elimistön magnesiumista on luissa ja soluissa. Veriarvoista ei selviä, mitkä veren magnesiumpitoisuudet ovat, joten voit luulla, että sinulla on hyvät arvot, mutta tosiasiassa kärsitkin tämän tärkeän kivennäisaineen puutteesta. Ihmisillä, joilla on krooninen magnesiumin puute, voi siis olla normaali magnesiumpitoisuus veressään. Huomioi nämä oireet, jotka voivat olla merkki magnesiumin puutteesta. 

1. Vaikeuksia muistin ja keskittymisen kanssa 

Jos huomaat, että muistisi on heikentynyt, tai sinulla on oppimis- tai keskittymisvaikeuksia, syynä voi olla magnesiumin puute. Kaikkien solujen energiatehtaat, mitokondriot, tarvitsevat magnesiumia toimiakseen. Aivoissa on myös erityisen paljon mitokondrioita. 

2. Krooninen päänsärky ja migreeni 

Tutkimusten mukaan kroonisesta migreenistä kärsivillä ihmisillä on usein muita vähemmän magnesiumia kehossaan. Magnesiumia tarvitaan aivojen hermosolujen sähköpotentiaalin ylläpitämiseen. Magnesiumin puute pahentaa neurologisia oireita, kuten migreeniä. Tutkimukset osoittavat, että magnesiumin lisääminen vähentää migreenin ja päänsäryn esiintymistiheyttä ja voimakkuutta. 

3. Väsymys 

Krooninen väsymys voi johtua magnesiumin puutteesta. Magnesium on kaliumin jälkeen toiseksi yleisin solunsisäinen kationi, ja se osallistuu yli 600 entsymaattiseen reaktioon, mukaan lukien energia-aineenvaihdunta. Liian vähäinen magnesiumin saanti voi vaikuttaa haitallisesti energiantuotantoon, eikä olo ole energinen, vaikka lepäisi kuinka paljon. 

4. Ummetus 

Ummetus on yleinen ruoansulatusvaiva. Magnesium on tärkeää lihasten normaalin toiminnan kannalta. Suoliston supistumista säätelevät lihakset tarvitsevat yhtä paljon magnesiumia kuin luiden ympärillä olevat lihakset. Kun magnesiumia on liian vähän, lihakset, joita tarvitaan suolen sisällön siirtämiseen suolen läpi, eivät toimi kunnolla. Tutkimukset osoittavat, että magnesium voi lievittää kroonista ummetusta ja vessassa käymisen aiheuttamaa kipua. 

5. Nukahtamisvaikeudet ja unihäiriöt 

Jos kärsit unettomuudesta, heräilet öisin tai nukut yleisesti ottaen huonosti, syynä voi olla magnesiumin puute. Useat tutkimukset ovat osoittaneet, että magnesium parantaa unen laatua, vähentää unettomuutta sekä parantaa tärkeän unihormoni melatoniinin pitoisuutta.

6. Lihaskrampit ja pistelyt 

Magnesium edistää hermoston ja lihasten normaalia toimintaa. Magnesiumin puute voi johtaa selittämättömiin lihaskramppeihin, mutta myös huonoon koordinaatioon, lihasheikkouteen ja kivuliaisiin lihaskouristuksiin. Nämä ovat yleisiä merkkejä magnesiumin puutteesta. Magnesiumin puutteesta kärsivät raskaana olevat naiset voivat kokea vähemmän kramppeja, jos he käyttävät magnesiumlisää. 

7. Krooninen kipu 

Jos kärsit kroonisesta kivusta, voi se johtua magnesiumin puutteesta. Pitkittynyt kipu voi liittyä krooniseen lihassupistukseen tai siihen, että hermot eivät toimi kunnolla. Jos elimistön magnesiumpitoisuus on alhainen, sekä lihaksisto että hermosto voivat toimia huonosti, mikä voi johtaa krooniseen lihaskipuun. 

8. Epäsäännöllinen sydämentykytys – sydämen rytmihäiriöt 

Magnesium auttaa säätelemään kalsiumin ja kaliumin pitoisuuksia kaikissa kehon lihaskudoksissa. Myös sydämen lihakset tarvitsevat magnesiumia jännittyäkseen ja rentoutuakseen oikeaan aikaan. Magnesiumin puute voi johtaa sydämen rytmihäiriöihin, ja sinulla voi esiintyä nopeita tai hitaita sydämenlyöntejä sekä äkillisiä muutoksia sydämen rytmissä. 

9. Puutuminen ja pistely 

Jos tunnet puutumista ja pistelyä kehossasi, yleensä käsissäsi ja jaloissasi, se voi osittain johtua magnesiumin puutteesta, sillä magnesiumia tarvitaan hermosignaalien lähettämiseen oikein. Jos puutuminen ja pistely johtuu magnesiumin puutteesta, on se helppo korjata magnesiumlisällä. 

10. Mieliala 

Magnesium on tärkeää hermovälittäjäaineiden säätelyssä, ja niitä puolestaan tarvitaan muun muassa mielialan säätelyssä. Magnesiumin puute voi vaikuttaa kielteisesti mielialaan ja aiheuttaa esimerkiksi ahdistuneisuutta ja ärtyneisyyttä tai mielialan vaihteluita. 

Jos aiot ottaa magnesiumia, on aina parasta ottaa korkealaatuista magnesiumia, jossa ei ole piilomagnesiumoksidia. Greatlifen oma magnesium on erittäin puhdasta, luonnostaan gluteenitonta, soijatonta ja maidotonta, eikä se sisällä muuntogeenisiä organismeja, rikkakasvien torjunta-aineita tai hyönteismyrkkyjä. Siinä ei ole turhia ainesosia, kuten maltodekstriiniä, keinotekoisia makeutusaineita, väriaineita, säilöntäaineita, kovetettuja rasvoja, maissisiirappia tai magnesiumstearaattia.

Ota yhteyttä asiakaspalveluumme osoitteessa info@greatlife.fi saadaksesi ilmaista ravintoneuvontaa ja muitakin maksuttomia itsehoito-ohjeita ja terveysneuvontaa, jonka avulla voit pitää terveydestäsi mahdollisimman hyvää huolta. Itsehoito-ohjeitamme ei tule käyttää diagnoosien tekemiseen eikä sairauksien hoitamiseen tai parantamiseen. Itsehoito-ohjeemme ovat neuvoja ja vinkkejä, jotka eivät korvaa perinteistä terveydenhoitoa. Ravintolisiä ei tule käyttää monipuolisen ruokavalion korvikkeena. Monipuolinen ja tasapainoinen ruokavalio ja terveellinen elämäntapa ovat tärkeitä.

Kirjailija


Greatlife.fi

Greatlife.fi

Greatlife.fi perustettiin, koska markkinoilla ei ollut ravintolisiä, joihin olimme tyytyväisiä. Meiltä puuttuivat tuotteet, joita voisimme käyttää itse, antaa lapsillemme tai suositella läheisillemme.

 

Kirjalähteet

Näytä lähdeviitteet

Ismail AAA, Ismail Y, Ismail AA. Chronic magnesium deficiency and human disease; time for reappraisal? QJM. 2018 Nov 1;111(11):759-763. doi: 10.1093/qjmed/hcx186. PMID: 29036357.

Yamanaka R, Tabata S, Shindo Y, Hotta K, Suzuki K, Soga T, Oka K. Mitochondrial Mg(2+) homeostasis decides cellular energy metabolism and vulnerability to stress. Sci Rep. 2016 Jul 26;6:30027. doi: 10.1038/srep30027. PMID: 27458051; PMCID: PMC4960558.

Chiu HY, Yeh TH, Huang YC, Chen PY. Effects of Intravenous and Oral Magnesium on Reducing Migraine: A Meta-analysis of Randomized Controlled Trials. Pain Physician. 2016 Jan;19(1):E97-112. PMID: 26752497.

Dolati S, Rikhtegar R, Mehdizadeh A, Yousefi M. The Role of Magnesium in Pathophysiology and Migraine Treatment. Biol Trace Elem Res. 2020 Aug;196(2):375-383. doi: 10.1007/s12011-019-01931-z. Epub 2019 Nov 5. PMID: 31691193.

Feeney KA, Hansen LL, Putker M, Olivares-Yañez C, Day J, Eades LJ, Larrondo LF, Hoyle NP, O'Neill JS, van Ooijen G. Daily magnesium fluxes regulate cellular timekeeping and energy balance. Nature. 2016 Apr 21;532(7599):375-9. doi: 10.1038/nature17407. Epub 2016 Apr 13. PMID: 27074515; PMCID: PMC4886825.

Abbasi B, Kimiagar M, Sadeghniiat K, Shirazi MM, Hedayati M, Rashidkhani B. The effect of magnesium supplementation on primary insomnia in elderly: A double-blind placebo-controlled clinical trial. J Res Med Sci. 2012 Dec;17(12):1161-9. PMID: 23853635; PMCID: PMC3703169.

Reno AM, Green M, Killen LG, OʼNeal EK, Pritchett K, Hanson Z. Effects of Magnesium Supplementation on Muscle Soreness and Performance. J Strength Cond Res. 2020 Oct 1. doi: 10.1519/JSC.0000000000003827. Epub ahead of print. PMID: 33009349.

Supakatisant C, Phupong V. Oral magnesium for relief in pregnancy-induced leg cramps: a randomised controlled trial. Matern Child Nutr. 2015 Apr;11(2):139-45. doi: 10.1111/j.1740-8709.2012.00440.x. Epub 2012 Aug 22. PMID: 22909270; PMCID: PMC6860204.

Barna O, Lohoida P, Holovchenko Y, Bazylevych A, Velychko V, Hovbakh I, Bula L, Shechter M. A randomized, double-blind, placebo-controlled, multicenter study assessing the efficacy of magnesium oxide monohydrate in the treatment of nocturnal leg cramps. Nutr J. 2021 Oct 31;20(1):90. doi: 10.1186/s12937-021-00747-9. PMID: 34719399; PMCID: PMC8559389.

de Baaij JH, Hoenderop JG, Bindels RJ. Magnesium in man: implications for health and disease. Physiol Rev. 2015 Jan;95(1):1-46. doi: 10.1152/physrev.00012.2014. PMID: 25540137.

Piccolo J, Kolesar JM. Prevention and treatment of chemotherapy-induced peripheral neuropathy. Am J Health Syst Pharm. 2014 Jan 1;71(1):19-25. doi: 10.2146/ajhp130126. PMID: 24352178.

Du J, Zhu M, Bao H, Li B, Dong Y, Xiao C, Zhang GY, Henter I, Rudorfer M, Vitiello B. The Role of Nutrients in Protecting Mitochondrial Function and Neurotransmitter Signaling: Implications for the Treatment of Depression, PTSD, and Suicidal Behaviors. Crit Rev Food Sci Nutr. 2016 Nov 17;56(15):2560-2578. doi: 10.1080/10408398.2013.876960. PMID: 25365455; PMCID: PMC4417658.